Texel, 2021

6 april 2021 - Texel, Nederland

Zondag 28 maart

Om half elf richting Den Helder om de boot van half twee te nemen. Jan Willem en Willy zijn er net 10 minuten voor ons en samen gaan we de boot op. Alles dus prima verlopen en om iets over twee uur komen we bij hotel Het Gouden Boltje aan. Een gezellig, klein hotelletje, waar we twee kamers krijgen op de bovenverdieping. In dit hotel krijgen we zowel het ontbijt als het diner op de kamers. Die middag maken we een flinke strandwandelinghoewel het hard waait en behoorlijk fris is. We kunnen ‘s avonds zelfs samen eten, aangezien er op de kamer van JW en W vier stoelen zijn neergezet. De service is uitstekend en het eten ook!  We krijgen mostertsoep, zalm en als toetje een ijscoupe.

gouden Boltjebietencarpacciodineropstelling

Maandag 29 maart

Heerlijk ontbijtje en op tijd op de fiets om een tocht van 40 km te maken. We gaan de zuidkant van het eiland verkennen en fietsen via west, naar het zuiden, dan omhoog via oost en weer terug. Onderweg bezoeken we o.a. Fort de Schans, de Georgische begraafplaats, het Skillepaadje met Brakensteyn en de Wezenputten en dan door naar Oudeschild en de Waal. Die avond krijgen we bietencarpaccio, kip en brownies. Na het eten een wandeling over het bungalowpark langs het water in de Koog.

Dinsdag 30 maart

Vandaag gaan we lopen! Met de auto naar restaurant de Slufter. Vandaar over het strand zuidwaarts en na een paar km de duinen in over een eigenlijk niet toegankelijk pad. Prachtige wandeling door de duinen, compleet met grote harige koeien met jongen. Als we weer bij de auto komen rijden we naar de vuurtoren en gaan ook daar een wandeling door de duinen maken. Bij elkaar zo’n 14 km gelopen. Ook die avond weer heerlijk verwend met champignonsoep, varkenshaas en cheesecake. Daarna de zonsondergang nog even bekijken op het strand van de Koog. Bij thuiskomst een kop koffie en een juttertje bsteld!

monumentstrandstopkoud

Woensdag 31 maart

Vandaag weer op de fiets! Weer een km of 40 en dit keer de noordelijke helft. Eerst naar het oosten, via Oostende en Oost naar het wad, daar omhoog fietsen tot de Cocksdorp. Vaak afgestapt en rondgekeken. Ook op het strand gezeten bij de oversteek naar Vlieland. Het is heerlijk weer en we genieten volop. Via de westkant door de duinen over een prachtig nieuw fietspad weer naar de Koog. Deze avond krijgen we carpaccio, een runderstoofpotje en ijs. Na het eten nog een fikse wandeling naar paal 17 bij Ecomare en over het strand terug. Toch ook weer een dikke 7 km.

op het wadOostendekrassekeet

Donderdag 1 april

Het zit er bijna weer op. Alles inpakken, betalen en de auto in. We rijden naar het zuiden, naar natuurgebied de Hors. Daar een prachtige wandeling gemaakt door de duinen. Als afsluiting een bakje raspaptat genomen bij snackbar “Turfveld” en om 13.00 u de boot terug naar Den Helder. Om half 5 zijn we allemaal weer terug in Enschede. Het was een heerlijk weekje!

de HorsSelfie de HorsTexelstroom

1. Jan Willem:
    13 april 2021
    Inderdaad, we beleefden heerlijke dagen samen! Een soort van vakantiecadeautje in coronatijd!
    Ha, ha, de harige, zwarte koeien van dinsdag worden door deze boerenzoon Galloway-runderen genoemd. 😘 Je moet het ook allemaal maar weten...
    Maar...dank zij alle andere kennis en wetenswaardigheden van Texel die Wilma met ons deelde, veel geleerd over dit prachtige eiland!