Hotel Lido Beach, Torregrande

11 september 2020 - Oristano, Italië

Zaterdag 12 september

We staan op tijd op, gaan lekker ontbijten en dan op weg naar het Peninsola de Sinis, waar we een heel oud kerkje en de opgraving Tharros hebben bekeken. Een Romeinse opgraving, met fundamenten uit de tijd van de Nuraghen. Het was warm en de wandeling was met een lichte stijging, dus best vermoeiend. Op de terugweg langs San Salvadore, een klein doodstil, bijna spookachtig plaatsje met schattige huisjes. Later geluncht en in de middag een tijdje bij ons zwembad gezeten. ‘s Avonds gegeten bij een tent aan het strand.

IMG_0395IMG_0392IMG_0398

Zondag 13 september

Vandaag voor het eerst met de nieuwe strandstoeltjes op het strand gezeten. Niet al te lang ivm verbranden. ‘s Middags gewandeld in het bos aan de overkant van onze kamer en later weer ergens uit eten. We kijken ‘s avonds vaak even tv naar Jinek en gaan redelijk op tijd slapen. De wifi is daar perfect, dus dat lukt prima. Ook de b&b kan ik dus gewoon blijven volgen, haha.

Maandag 14 september

Vandaag weer naar het schiereiland waar we een fikse wandeling hebben gemaakt. Op het eind een klein half uur door de struiken omdat Henk het allemaal te steil vond en niet terug en niet verder durfde. Dankzij die fijne struiken zit ik nu met onderbenen vol schrammen en zie er niet uit. Later weer een verdiend drankje en in de avond naar Oristano, waar we eerst hebben rondgewandeld, kathedraal hebben bekeken en lekker buiten gegeten bij een pizzeria op het pleintje middenin de stad. Het was er gezellig druk, ondanks dat het maandag was.

Facetune_14-09-2020-17-00-33P1050165P1050185

Dinsdag 15 september

Vandaag een trip naar Cagliari! Niet via de autoweg maar tussendoor om nog wat meer van het eiland te zien. Vroeg weg, maar pas om half 1 in de stad. Onderweg nog het spookstadje Ingurtosu bezocht, een verlaten mijndorp in de bergen. De afstand was misschien 100 km maar duurt erg lang door de bergen. Op een gegeven moment ben je weer blij met een gewonen rechte weg. Maar geen spijt, het was erg mooi overal.

P1050202P1050220P1050222IMG_0476

In Cagliari veel gelopen en geklommen. Het is een prachtige middeleeuwse stad tegen een berg aan gebouwd met mooie uitkijkpunten, leuke smalle straatjes en een prachtige kathedraal. Terugweg via de grote weg, maar met 3 wegomleidingen helaas. Grappig detail: 4 uur parkeren midden in het centrum van Cagliari - 1 euro!

IMG_0482IMG_0478IMG_0469P1050210

Woensdag 16 september

Vanmorgen eerst naar het archeologisch museum in Cabras, waar de “giganti” te zien waren, beelden van redelijk grote mensen uit de Nuraghentijd, die gevonden zijn in de buurt. Verder allerlei spullen uit Tharros en andere archeologische sites op het eiland.

IMG_0513IMG_0515IMG_0499IMG_0498

Vanmiddag naar “Is Arutas”, een strand met kwartszand, een bijzonder soort rijstachtige steentjes in allerlei kleuren. Zo bijzonder dat er een boete van 1000 euro opstaat als je er wat van meeneemt naar huis. Het geheel is beschermd gebied.

IMG_0522IMG_1636IMG_0535