9 balen....

28 juli 2018 - Arequipa, Peru

Vandaag dus independanceday oftewel Las Fiestas Patrias. Twee dagen feest ter ere van de bevrijding van de spanjaarden in 1821. Er was een grote militaire parade, maar die hebben we maar overgeslagen. Het plein is gezellig druk en overal waar je kunt eten is muziek.

juanita   museum van juanita

We gaan eerst naar een museum waar Juanita, een inca ijsmeisje, opgebaard ligt. 500 jaar geleden is ze geofferd aan de goden op 12 jarige leeftijd, op een vulkaan op 6000 meter hoogte. Vervolgens snel bevroren en pas in 1995, na een vulkaaruitbarsting, teruggevonden doordat de lava stukken van de berg had ontdooid en haar graf zichtbaar werd. Juanita ligt in het museum in een vrieskist.

kathedraal   bovenop de kathedraal   plaza de armas

Daarna naar de kathedraal, tevens museum, waar we een verplichte rondleiding krijgen en geen stap zelf mogen zetten. Een zeer irritant mannetje blaft ons steeds terug als we een stap te ver doen of achterblijven. De rondleiding eindigt op het dak van de kerk, waar we een mooi uitzicht over Arequipa en de drie vulkanen hebben. Maar dat verplichte gedoe was waardeloos.

In de middag eerst lunchen, daarna gewoon lekker een stuk door de stad wandelen. Tenminste, dat “lekker” is snel voorbij als Willy roept: “Jan Willem, je rugtas staat open!” Ontzettend balen als blijkt dat de Iphone van Willy eruit is gehaald! Fijn dat je minder bedeelden kunt helpen, maar dit gaat wel erg ver. Wat nu? Ik heb geen internet, Jan Willem op zijn mobiel ook niet, dus zoek-mijn- iphone werkt niet. Een paar agenten aangeschoten, maar die kunnen geen woord Engels. Ze sturen ons wel door naar het politiebureau speciaal voor toeristen. Daar uigebreid alle gegevens ingevuld en met een aangifteformulier na zeker een uur wachten, de deur weer uit. Gelukkig zit er een tijdelijke simkaart in en heeft ze haar eigen nog. De Iphone wordt wel weer vergoed door de verzekering, maar lastig is het wel, want wat moet je blokkeren en wat niet? Bovendien heel erg balen dat je dat overkomt. Het is hiet anders en nu een zaak van knop om en niet meer aan denken!

koffie drinken   cavia eten

Tijdens het eten die avond eet ik voor het eerst alpaca, wat niet anders smaakt dan gewoon rundvlees. Jan Willem waagt zich aan een flinke cavia. Daarna weer de koffers pakken, omdat we morgenvroeg op pad gaan naar die drie vulkanen, die we steeds om ons heen zien en daarna doorrijden richting de Colca Canyon. Zal weer wel een mooi fotodagje worden!

1. Marlijn:
    30 juli 2018
    Wat ontzettend balen van de telefoon... hoop idd dat ze de knop snel om zal kunnen zetten en de vulkanen morgen een hoop goed maken!! Heel veel plezier
  2. Leo Acda:
    30 juli 2018
    Lastig om daarna weer ongeremd te genieten van alles wat jullie beleven. Succes daarmee!
  3. Wilma:
    30 juli 2018
    Nou, dat lukt best hoor!