Deel 1 - Zuid-Afrika

21 juli 2017 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Welkom in Namibie  Lopend de grens over

dag 6 - Eindstation Namibie! Het belooft een lange reisdag te gaan worden; we moeten meer dan 500 km afleggen en dat is in deze landen een hele afstand. Niets gepland aan activiteiten, alleen maar rijden en naar buiten kijken hoe het landschap langzaam verandert van groen naar geelbruin. Elke dag tot nu toe het zelfde ritueel: 6.15 uur opstaan, douchen, aankleden, etc. Om 7.00 uur moeten de koffers buiten de deur staan en gaan we ontbijten. En dan om 8 uur weer de bus in. Dus uitslapen is er helemaal niet bij! Maar ook hier heb ik geen wekker nodig; ben al voor die tijd wakker.

Tussen de middag een lunch bij het Springbokhotel, in the middle of nowhere, maar wel even wifi en dan nog een paar uurtjes naar de grens met Namibie. Bij de grens een heel gedoe; meerdere checks, formulieren invullen en lopend over de brug over de Oranje rivier. Deze rivier is de grens.

Maar we zijn in Namibie! Hier gaat het de komende 2 weken om. Na een klein uurtje komen we aan bij de lodge. Schattige kleine huisjes aan de rand van een rivier. Leuk detail: douchen achter een laag muurtje terwijl je uitgebreid naar buiten kunt kijken. Eten aan de rivier, supergaaf!

dag 5 - Lamberts Bay: Een “we-gaan-op-weg-naar-Namibie dag. Via een prachtige route door het Cedergebergte verlaten we de zuidkust van Zuid Afrika en gaan in noordelijke richting. Omderweg een lunchstop in Clanwilliam,een leuk dorpje met leuk restaurantjes en mooie witte gebouwen. Daarna door naar de Rooibosplantage “Elandsberg” waar een voormalige eigenaar ons alles heeft verteld over het proces van struik tot rooibosthee.

Ook mochten we de fabriek in, maar wel voorzien van mondkapjes en mutsjes. Zag er heel grappig uit allemaal. Toen door naar Lamberts Bay, waar we om een uur of 4 aankomen. Koffers gedumpt en naar een vogeleiland gelopen. Op dit eiland leeft een gigantische hoeveelheid Jan-van-Gents, meeuwen en aalscholvers. Echt bijzonder om te zien. Tenslotte ‘s avonds in het hotel samen gezellig gegeten.

De wifi in het hotel is heel zwak, dus doorsturen zal nog een groot probleem worden en het zal ook de rest van de reis niet vanzelfsprekend zijn dat we internet hebben. We zien wel. Ook wel goed om een beetje ervan af te kicken.....

tafelberg    cable car

dag 4 - Kaapstad, Stellenbosch: Vanmorgen om 8 uur al naar de Tafelberg vertrokken. We hebben ruim een half uur in de rij gestaan om in de kabelbaan te komen, maar dat was dan ook wel de moeite waard! Op dit moment zelfs een van de 7 wereldwonderen. Bovenop een wandeling gemaakt en genoten van de verschillende uitzichten. Het was helemaal helder, dus een uitstekend moment voor de Tafelberg. Blij dat nu gelukt is wat in 2009 niet door kon gaan vanwege onderhoud aan de kabelbaan.

Hierna de bus in naar een wijnboerderij bij Stellenbosch. Rondleiding gehad, meerdere wijnen geproeft en aansluitend geluncht. Daarna een rondwandeling door Stellenbosch, een mooi plaatsje met veel "Nederlandse" huizen, een overblijfsel uit de VOC tijd, toen vele Nederlanders daar belangrijke posities bekleedden.

Toen naar een tweede wijnproeverij en vervolgens door naar het het hotel in Stellenbosch, waar we 1 nacht zullen slapen. Morgen op weg naar Lamberts Bay

Boulders beach   Kaap de goede hoop

dag 3 - Kaapstad en omgeving: Allereerst naar Hout Bay, een mooi kustplaatsje op zo'n 20 km van Kaapstad. Een luxe stadje, waar veel buitenlanders, vooral Nederlanders huizen hebben gekocht. Mooi gelegen tegen de berghelling, maar wel ommuurt met enorme hekwerken.

Daarna naar beneden om in de haven aan boord te gaan van een boot die langs de kustlijn naar een eiland vol zeerobben voer.

Via de Chapman's Peak Drive, een prachtige kustroute van 9 km rijden we richting Simons Town en door naar Boulders beach, waar honderden pinguins leven.

Na de pinguins heerlijk aan het water geluncht en weer de bus in richting Kaap de Goede Hoop. Daar een groepsfoto voor "het bord" en omhoog geklommen naar het Cape Point.

Jammer genoeg is er geen tijd meer om de Tafelberg op te gaan en moeten we dat naar morgen verplaatsen. Wel nog een kleine stadswandeling tot aan ons hotel, waar we de verschillende kanten van Kaapstad heel duidelijk te zien krijgen. Wat een pracht en praal tegenover pure armoede. Straatkinderen die uit de vuilnisbak eten tegenover uitgestrekte golfbanen.... Dit heeft weer tot gevolg dat ons zeer nadrukkelijk wordt afgeraden om in het donker nog de straat op te gaan.

Kaapstad is erg mooi: prachtig gelegen; een bijzondere kustlijn; statige gebouwen etc. Maar dit overschaduwt toch wel het een en ander.....

dag 2 - Kaapstad: via Dubai, na een lange reis van meer dan 24 uur, in Kaapstad aangekomen. De reis verliep prima, maar was best wel een lange zit. De groep lijkt heel gezellig en natuurlijk weer mensen erbij die ergens een schakel vormen met je eigen wereld, zoals een collega van Henk zijn zus, en iemand uit een klein dorp waar ik veel familie heb wonen. We hebben samen gegeten en kennis gemaakt. Morgen om half 8 buiten staan voor een dagje Kaapstad!

1. Marlijn:
    22 juli 2017
    Op het aantal reisuren na, klinkt het nu alweer erg gaaf allemaal! Heel veel plezier vandaag in Kaapstad en optimaal genieten!
  2. Dien Oegema:
    22 juli 2017
    Ik ken die lange reis. Wij zijn ook via Dubai gevlogen.
    Kaapstad is een prachtige stad. Benieuwd wat jullie ervan vinden. Veel plezier
  3. Dien Oegema:
    23 juli 2017
    Khayelitsha is dan idd heel confronterend met het prachtige waterfront in Kaapstad.
    Dus jullie hebben de hele "punt" al bezocht.
    Zit Robbeneiland ook in jullie programma? Is ook heel bijzonder.
    Veel plezier verder
  4. Wilma:
    23 juli 2017
    Nee Dien, dit was een wijk middenin de stad zelf! Niet eens in de grote krottenwijk, waar je dat verwacht. Daar gaan we niet heen, evenals naar Robbeneiland, omdat we daar in 2009 al heen zijn geweest.
  5. Marlijn:
    23 juli 2017
    Ziet er tot nu toe alweer geweldig uit allemaal... Hele gave foto's ook!
  6. Dien Oegema:
    24 juli 2017
    Ja die ken ik een beetje, verder veel avontuurlijk plezier. Benieuwd naar jullie nieuwe ervaringen
  7. Willy Visschers:
    24 juli 2017
    Fijn dat jullie het nu zo troffen op de Tafelberg. Was zeker wel een half uur wachten waard? Zie ik het goed: hebben jullie de "Perutruien aan?"
  8. Dien Oegema:
    25 juli 2017
    Prachtige foto van jullie tweeen daar boven op die "tafel".
  9. Wilma:
    25 juli 2017
    Yep, de Perutruien; het is ook flink koud 's morgens!
  10. Marleen van Heesen:
    25 juli 2017
    Jullie zien weer prachtige dingen! Geniet ervan!
  11. Dien Oegema:
    28 juli 2017
    Geniet van het prachtige Namibië!