Deel 2 - Namibie

31 juli 2017 - Swakopmund, Namibië

kameleon gekko gids en zonsondergang kleine krokodil

Dag 12 - Swakopmund: Vanmorgen voor het eerst een vrije morgen! "Pas" om 8 uur ontbijten, even relaxen, een strandwandeling gemaakt en om 11 uur met de shuttle naar de stad. Lekker gewinkeld en geluncht en om 2 uur moesten we klaarstaan voor een woestijnsafari genaamd "de Living Desert" Op zoek naar de little five! Het was fantastisch mooi; wat een plaatjes van die ongerepte zandduinen! Daarnaast een bijzondere gids die de duinen werkelijk lezen kon. Wat een inspirerend figuur. Via allerlei sporen liet hij ons de volgende dieren zien: een kameleon, gekko, hagedis, hagedis zonder poten en helaas geen slang. Verder met de terreinwagen lekker heuvel op, heuvel af. Een erg leuke excursie! Vanavond gegeten op het strand bij een visrestaurant aan het water. Morgen weer een lange reisdag - 520 km.

Yes, eindelijk echt snelle wifi! Kan ik tenminste in alle rust (morgenvroeg) de rest van de foto’s bijwerken.

Moonvalley  uitzicht vanaf ons bed in Swakopmund hotel in Swakopmund
dag 11 - Swakopmund: Weer en lange rit. Over mooie bergpassen maar ook eindeloos lang rijden langs alleen maar vlakke stukken met geel zand zonder ook maar een enkele vorm van begroeiing. Behoorlijk saai dus. Dit alles tot een uurtje of 2 tot we weer in de bewoonde wereld terechtkomen. De enige stop is een koffiestop met apfelstrudel en dat midden in de woestijn. Vrij bizar eigenlijk. In Swakopmund gaan we kijken naar een honderdkoppige flamingokolonie die er hoort te huizen, maar we zien er maar een stuk of vijf. Daarna rijden we nog de Welwitschadrive, een route langs een zeldzame plant die in uitzonderlijke gevallen wel 2000 jaar kan leven. De exemplaren die wij bekeken haalden ook al de 500 jaar. De route ging verder naar Moonvalley, dat er werkelijk maanachtig uitzag. Vervolgens naar het hotel, douchen en internetten! Om 7 uur weer klaarstaan om naar de Italiaan te gaan.

10 - Sossusvlei: Wat een topdag en wat een enorm geweldig land is dit! Vandaag de bekende Sossusvlei ingegaan, waar de duinen oranje/rood zijn gekleurd en waarvan de foto’s in elke gids over Namibie te vinden zijn. Allereerst onderweg de zonsopkomst gezien, dan door het park tot we met de bus niet verder konden. Vervolgens werden we met terreinwagens verder het park ingereden. Eerst kijken bij Dune 45, stukje opgeklommen, maar niet ver omdat we een andere hoge duin gaan beklimmen. Volgens Niels was deze beter vanwege het uitzicht als je boven bent aangekomen. Op een paar na, ging de hele groep naar boven. Aanvankelijk gaat het best goed. Maar als Henk last krijgt van hoogtevrees, gaan wij terug naar beneden. Niet als eerste trouwens; 3 anderen hebben het ook alopgegeven. De echte diehards gaan tot de top en komen met sprongen naar beneden. Jammer dat we Dune 45 niet deden, want die was minder smal en dus minder eng.Daarna een wandeling naar Dead Valley, waar een zoutmeer in ligt met allerlei spookachtig uitziende dode bomen. Als kers op de taart gaan we nog een stuk verderop nog een prachtige kloof bezoeken en daana de bus weer in. Echt een fantastische dag. Morgen weer om 7 uur koffers, 8 vertrek richting de kust.

dag 9 - Naar de Zebra River Lodge: vanmorgen weer vroeg vertrokken en onderweg niets bijzonders gedaan, behalve een koffiestop en boodschappen doen voor de lunch. Om een uur of 2 waren bij de lodge. Een prachtige lodge tegen de bergen met een geweldig uitzicht op de omliggende bergen. Na een lunch/rustuurtje zijn Henk en ik gaan wandelen En kwamen nig een skelet van een koedoe tegen. Het beest was volkomen leeggevreten. ‘s Avonds leuk bij kaarslicht gegeten en vroeg naar bed want om 4.00 uur gaat de wekker!

dag 8 - Kalahari: Om 8 uur vertrokken. Eerste stop bij een winkelcentrum waar we inkopen moesten doen voor de lunch omdat tijdens de rest van de route nergens meer een gelegenheid is om iets te eten te kopen. Volgende halte is het kokerbomenbos, waar een verzameling van zo’n 250 kokerbomen staan. Daartussen nog allerlei grappige kunstwerken gemaakt met spullen uit de omgeving. Dan weer door, via een vrij saai, plat stuk land. Maar....de lodge is heel idyllisch en zeer de moeite waard. Aan het eind van de middag nog een gamedrive de Kalahariwoestijn in!Aan het eind van de middag onze eerste gamedrive de Kalahariwoestijn in! Het was geweldig. Veel meer gezien dan verwacht: oa spiesbokken, springbokken, struisvogels, een miereneter, een woestijnvos en als klap op de vuurpijl een falimilie giraffen. Echt super! En dat was nog maar het begin.... De wifi is echt dramatisch; foto’s uploaden is praktisch onmogelijk, laat staan filmpjes

dag 7 - Fish River Canyon.  Vandaag een prachtige canyon bezocht! Hij lijkt op sommige punten op de Grand Canyon, maar is minder oud. Veel foto’s en filmpjes gemaakt uiteraard. We hebben over de rand van de canyon gelopen en mochten niet naar beneden. Alleen de mensen die een volledige hike van 4/5 dagen maken, mogen afdalen in de kloof. Dit was zeker een hoogtepunt. Ook rijden we wel een kilometer lang langs allemaal kleine rieten hutjes, waar arbeiders uit het noorden van het land wonen, die in de wijngaarden werken. Op weg naar het volgende hotel geluncht bij een bijzonder restaurant, wat zon de VS zou kunnen staan. Oldtimers overal en allemaal Amerikaanse spullen. Tenslotte door naar het volgende hotel, waar we een mindere achterafkamer krijgen toegewezen. Maar gelukkig is het maar voor 1 nachtje. Hotel zelf ziet er wel leuk uit.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Dien Oegema:
    30 juli 2017
    Mooi!! We blijven jullie volgen in hetmooie Namibie!!
  2. Wilma:
    31 juli 2017
    Dien, in welk (cheetah) opvangcentrum ben jij geweest?
  3. Dien Oegema:
    31 juli 2017

Vlak onder Etosha national park ligt Kamanjab waar we logeerden vlak bij de himbastam.
    Vanaf Kamanjab ongeveer 25 km zuid oostelijk richting Outjo
    Moet wel eerst afspraak maken. Ben benieuwd.
  4. Wilma:
    31 juli 2017
    Nee, dan gaan wij naar een andere: http://naankuse.com
    Ligt boven Windhoek. We zulllen zien!