Istanbul 2019

5 juni 2019 - Istanbul, Turkije

Op woensdag 5 juni, 3 dagen na terugkomst uit Moskou, vlogen we naar Istanbul. Dit keer met Gerrit en Lies en Emmy en Freddy. We gaan met een bijzondere taxi (type bordeel) naar het hotel, wat in eerste instantie onvindbaar bleek, maar na enig overleg tussen hotel en taxichauffeur toch werd gevonden. Het hotel stond in een achterafstraatje, maar was verder prima. Helemaal bovenin hadden we een dakterras, waar we gezellig samen konden zitten.

druk, druk, drukHagia SofiaHagia Sofia

De volgende morgen een fietstocht met Bajabikes om alvast een globale indruk van de stad te krijgen. Een groepje mensen uit Rijssen/Vriezenveen fietst met ons mee. Een leuke tocht maar wel erg druk onderweg vanwege de afsluiting van de Ramadan.

Een dag later een stuk gelopen naar het Dolmabahce paleis met de intentie er in te gaan, maar ook hier rijen mensen om niet doorheen te komen. Dan maar niet! Alternatief is een tocht over de Bosporus. Dat leek vlot te lukken, ware het niet dat de boot al vol zat voor we erop konden en dus strak in het midden van de boot zaten en daardoor niets zagen.......

verplichte kostKnietjes bedekt

De Blauwe moskee alleen aan de buitenkant en het vanaf het binnenplein bekeken. Wel in vol ornaat, met bedekte schouders en knieën, maar te vol om naar binnen te gaan.

Kortom, maar weer wat boeken via internet voor de volgende dag. De Cisterne en de Hagia Sofia geregeld en vol goede moed de volgende morgen maar daar naar toe. Inderdaad, dan ben je zo binnen. De Hagia Sofia is geen moskee meer, maar een museum. Erg groot, maar nog wel authentiek. In de Cisterne (wateropslagplaats) liep je over een soort loopbrug en was een fotohoekje ingericht, waar we als Oosterse dames en heer op de foto kwamen.

De CisternecisterneFotoshoot

Een erg mooie en niet drukke moskee was de Suleymani moskee. Deze lag iets uit het oude centrum op een heuvel en trok nauwelijks bezoekers. Een verademing!

Suleymani moskeeIdemIdem

Ook uiteraard nog een paar uurtjes naar de Big Bazaar, waar Henk een leren jas kocht. Natuurlijk hebben we veel op terrasjes gezeten en elke avond lekker ergens anders gegeten.

Op de laatste dag zijn we met de boot weer de Bosporus opgegaan naar de overkant, naar de wijk Uskudar. Nu wel plek zat op de boot en heerlijk weer. Aan de overkant gelopen, gegeten en gewinkeld.

gezellig samen etenEmmy en ik

Op maandagmorgen weer met de taxi naar het splinternieuwe Istanbul City airport en terug naar Nederland. Alles prima verlopen en 6 fijne dagen gehad!