Fuerteventura 2020

6 januari 2020 - Fuerteventura, Spanje

Maandag 6 januari 2020

We vlogen al heel vroeg in de ochtend, dus middenin de nacht naar Dusseldorf rijden. Alles verliep vlotjes, vlucht op tijd en al aan het eind van de morgen op Fuerteventura. Daarom maar gelijk actie: nadat we de auto hadden opgehaald naar het midden van het eiland gereden. De oude hoofdstad Betancuria bekeken met reuzebeelden (+4m) van de laatste koningen via een prachtige route naar het zuiden.

Ook even langs ons vorige hotel in Costa Calma, waar we ooit met de kinderen gelogeerd hebben. Om een uur of 5 inchecken in het hotel. Beetje bijkomen, eten en verder weinig actie meer. We hadden een all-inclusive arrangement, dus lekker gemakkelijk.

Hotel Jandia LuzBetancuriaonze kamertwee koningenkerk Betancuria

Dinsdag 7 januari

Eerst eens een flinke strandwandeling gemaakt naar Morro Jable. Het strand is daar enorm breed en rustig en Morro Jable een leuk, klein dorpje.

Die middag nog even bij het zwembad gelegen en verder weinig gedaan.

Morro Jable in de verteWilly Brandt

Woensdag 8 januari

Naar de uiterste zuidwestpunt van het eiland gereden tot aan de vuurtoren. Volkomen uitgestorven route van een kleine 30 km over een hobbelige zandweg met helemaal aan het eind een soort van klein hippiedorpje. Heel apart. Mensen wonen daar compleet geisoleerd.

In de avond naar Morro Jable gelopen om daar aan het strand te eten.

vlakbij de vuurtorenzuidkustzuidkust

Donderdag 9 januari

De bedoeling was om een flinke rit te gaan maken het eiland over, maar helaas stond onze auto midden tussen de marktkramen geparkeerd en konden we geen kant op. Dan maar de markt op en een beetje winkelen en wat wandelen in de buurt.

Later op de middag konden we nog wel de auto pakken en zijn naar het stadje Gran Tarajal gereden. Hier overal bijzondere muurschilderingen op de muren. Erg leuk om te zien.

auto ingebouwdGran TarajalGran Tarajal

Vrijdag 10 januari

Nu kunnen we wel op stap! Eerst naar het 600 m brede strand van Pajara. Vervolgens naar Los Molinos, een soort klein museum, waar de werking van de vroegere windmolens werd uitgelegd. Daarna weer naar Betancuria, waar je naar het hoogste uitzichtpunt van het eiland, Mirador Morro Velosa, kon lopen. Boven een mooie villa van de architect Cesar Manrique, die we op Lanzarote ook veel zijn tegengekomen. Na een leuke lunch door naar de westkant van het eiland, naar Ajuy. Hier zwarte lavastranden en een bijzondere grillige rotskust. Weer totaal anders dan de westkant.

AjuyMirador Morro Velosa

Zaterdag 11 januari

Via het strand gewandeld naar een rotonde met een geweldig mooi kunstwerk. Twee groepen kinderen van klei, kijkend naar de hemel. Kinderen uit Morro Jable stonden model voor deze poppen. Echt heel mooi om te zien.

In de middag Morro Jable zelf nog even goed bekeken.

op de rotondedetail pop

Zondag 12 januari

Winkelen: gouden kettinkje gekocht voor mijn verjaardag, cocktailtje gedronken en ‘s middags lekker aan het strand gelegen. Moest toch ook een keertje gebeuren.

Jarigstrand morro jable

Maandag 13 januari

Al vroeg weg: om 8 uur de auto inleveren en naar het vliegveld. Terug naar Nederland!