Weekje La Palma

8 januari 2017 - Los Llanos de Aridane, Spanje

dat wordt klauteren!Zondag, de laatste dag.

Het plan was om vandaag de lange, 16 km wandeling door de kloof te maken, maar aangezien het afgelopen nacht zo slecht weer was: onweer, storm, regen, hebben we er van afgezien en even het weer afgewacht. In de loop van de morgen was het alweer prima en zijn we toch op pad gegaan, maar

hebben een wandeling in afgeslankte vorm gedaan. Gewoon naar de (in)uitgang van de Caldera de Taburiente gereden en er een stuk ingelopen tot we niet verder konden voor ons gevoel omdat de stenen waar we overheen moesten net iets te hoog waren. Jammer van de totale tocht, maar volgende keer beter zullen we maar zeggen. Dit was  op zich ook al zeer de moeite waard.

Toen we thuiskwamen was het heerlijk weer en konden we nog een poosje van de zon genieten. Vanavond gegeten bij restaurant El Jable, wat niet zo'n succes was helaas.

Morgenvroeg om half 8 hier vandaan. Dan zijn we ruim op tijd op het vliegveld om de vlucht van 10.30 uur te halen.

Terugkijkend was het een fijne week op een heel mooi en relaxed eiland, waar we vast nog wel eens terug gaan komen!

idem Zaterdag

Al heel vroeg op,stap om de (korte) wandeling op de Cumbrecita te maken. Volgens het boekje was het alleen maar een ommetje, maar een wandeling van anderhalf uur kan ik heen ommetje meer noemen.

De rest van de dag weinig meer ondernomen. Beetje boodschappen gedaan en verder wat geluierd. Vanavond gegeten bij het Italiaanse restaurant "San Petronio" en om 9 uur weer thuis. Nu opladen voor morgen.....

boven bij de vulkaan Los Llanos del JableVrijdag

De week schiet alweer op. Zaterdag de "lange caldera-wandeling" dus vandaag nog maar even flink in training. Nou, dat hebben we gedaan! Een wandeling van bijna 10 km waarbij we 540 meter zijn gestegen en later ook weer zijn afgedaald. Voor Henk geen probleem maar voor mij des te heftiger.

Wel trots op mezelf dat ik het gered heb. Nu maar eens kijken hoe het zaterdag zal gaan. Nu vroeg naar bed en lekker uitrusten!

bij de Teneguia vulkaanDonderdag

Vandaag een vulkaandagje. Vanmorgen eerst regen dus pas later van huis gegaan. Eerst geprobeerd om de Cumbrecita op te gaan maar die was tot 4 uur gesloten. Toen maar naar het zuiden gereden en daar een prachtige weg door het vulkaanlandschap gereden en over de rand van de vulkaar gelopen. Ook nu weer veel moois gezien!

een telescoopWoensdag

Wat is La Palma een prachtig eiland! Weer echt mooie dingen gezien vandaag. Eerst naar het infocentrum over de Caldera de Taburiente (de grootste krater) en daarna wilden we een simpele wandeling maken, waar toch het een en ander te zien was. Helaas mochten we er niet naar toe rijden, de weg was afgesloten, dus moesten de plannen worden aangepast.

Geen lange wandeling vandaag ivm de spieren die behoorlijk te voelen waren. Besloten om naar de oostkant te gaan en vandaag de weg naar het hoogste punt, de Roque de los Muchachos te gaan rijden.

Prachtige route, die bijna 2 uur duurde. Weelderige vegetatie onderweg en vooral bomvol canarische dennen. Boven aangekomen hebben we ons vergaapt aan de megatelescopen en een korte rondwandeling boven de kloof gemaakt.

Via de westkant weer teruggereden en de plaatsjes Tazacorte en Puerto Naos, badplaatsen in opkomst, bezocht. Hier ook gegeten en om half 9 waren we weer thuis.

Nu maar weer op zoek naar een geschikte wandeling voor morgen!

een oude molen aan de rand met uitzicht op zeeDinsdag

Eerst lekker uitgeslapen (nou ja, ik tot 6 uur), buiten ontbeten en om een uur of 12 vrtrokken naar het noorden van La Palma. Doel: Las Tricias waar we een wandeling van uiteindelijk een kilometer of 9 gemaakt hebben. Smalle wandelpaadjes langs boerderijen, grotten en vooral prachtige bloemen en bomen. Enorme drakenbloedbomen, veel afdalen en klimmen en redelijk total loss aankomen.... Dit geldt uiteraard voor mij en niet voor Henk, die er duidelijk minder problemen mee heeft. Vanavond lekker gegeten in een leuk restaurantje waar we wel heel lang moesten wachten op eten, maar wat wel de moeite waard was!

ons huisje deze weekMaandag

Vanmorgen in alle vroegte, al voor 2 uur in de nacht richting Schiphol vertrokken. Tot onze schrik had het gesneeuwd en was het eerst voorzichtig rijden, maar eenmaal op de snelweg werd het snel beter.

Op Schiphol even ontbeten en zaten we zelfs een poosje met Gert en Freka aan tafel, die een kwartiertje voor ons de lucht ingingen naar Faro.

De vlucht verliep prima en om een uur of 10 landden we op La Palma. Koffers verzameld en naar de autoverhuurder. Mazzel, we kregen een grotere auto, een Hyundai I20.

Klein uurtje rijden naar ons huisje wat uitermate knus en gezellig is. De eigenaresse verontschuldigde zich dat het zo klein was, maar voor ons geen enkel punt. Ze had zelfs een schaal fruit, water en een fles wijn voor ons neergezet. heel lief. Verder kregen we neteen een uitgebreide rondleiding door haar andere huisjes, waarvan de gasten er nog niet waren.

Na geinstalleerd te zijn Los Llanos in, geluncht, rondgelopen en boodschappen gedaan. Leuk plaatsje, best groot met 22 duizend inwoners. Heel verzorgd, veel groen, leuke winkeltjes en mooie ligging aan de voet van de bergen.

Nu even niks, straks nog lekker uit eten en dan is het genoeg voor vandaag. Na zo'n korte nacht lekker vroeg naar bed. Maar tot nu is het hier uiterst relaxed!

1. Marlijn:
    2 januari 2017
    Klinkt allemaal erg leuk! Heel veel plezier
  2. Jan Willem:
    3 januari 2017
    Hartstikke leuk om zo een en ander mee te beleven! En wat een prima plek. Mooi die 'drakenbloedboom'! Tenminste als ik dat goed zie.
  3. Lies:
    4 januari 2017
    Ziet er goed uit. Heel veel plezier.
  4. Jan Willem:
    8 januari 2017
    Die stijging en daling van 540 meter: Hartstikke goed!!