Tenerife januari 2019

31 december 2018 - Tenerife, Spanje

Tenerife

tropische plantengroeiplantengroei

Maandag 31 december om 10 uur landen we op de luchthaven van Tenerife. Prachtig weer, de bus staat klaar en het laatste stuk naar Puerto de la Cruz kan beginnen. We komen na ruim een uur aan in hotel en kunnen meteen op de kamer. Alles prima; mooi uitzicht op het zwembad, de tuin en zelfs de Teide!

Eerst maar eens de omgeving verkennen. Beneden aan zee een prachtig complex met aangelegde zwembaden, ontworpen door Cesar Manrique. Mooi winkels en een gezellige drukte. Al met al een leuke wandeling. ‘s Avonds gegeten bij een pizzeria. Ook al was het oudejaarsavond, zijn we gewoon al voor 12 uur gaan slapen en hebben geen idee of er wel of niet vuurwerk werd afgestoken.

zwarte lavastrandenEl Teide

Dinsdag 1 januari: De volgende morgen aan de wandel: 10 km hoog langs de kust over een prachtig pad. De eindbestemming, een cafe met een spectaculair uitzicht hebben we nooit bereikt, omdat we ergens fout zijn gelopen....Daarna lekker relaxen aan het zwembad en ‘s avonds vis gegeten.

Woensdag 2 januari: vandaag zouden we naar de top van de vulkaan gaan,maar helaas.....Allereerst loopt het huren van een auto niet zoals gepland. Via het hotel en online geen auto meer te krijgen, maar gelukkig via een lokaal Europcar-bureau nog wel.

We gaan op pad naar de Teide! Eerst naar het bezoekerscentrum en dan verder. Bij elke mirador is het probleem de auto kwijt te raken. Als we bij de kabelbaan aankomen is het helemaal een chaos. Uiteindelijk wat verder weg toch een plek en daarna naar boven naar de kabelbaan gelopen. Maar helaas, geen tickets meer voor vandaag! Dom, hadden we via internet moeten reserveren. Route wel afgemaakt en via de zuidkant van het eiland, Las Americas en Costa Adeje weer teruggereden. Wat een verschil met waar wij zitten. Topdrukte daar! Thuisgekomen tickets gereserveerd, maar pas op zaterdag (onze laatste autodag) weer mogelijk! Gegeten bij het Zebracafe.

halverwege de Teideop de Teide

Donderdag 3 januari: Naar de hoofdstad Santa Cruz de Tenerife. Allereerst naar het auditorium van de Valenciaanse architect Calatrava. Wat een mooi gebouw en wat herken baar ook weer. We volgen een rondleiding en komen in de prachtige concertzaal, waar het podium klaarstaat voor een uitvoering van Dirty Dancing! Hierna een wandeling naar het park middenin het centrum wat uitkomt op de Rambla. Een botanische tuin op zich met daarin ook een aantal kunstwerken. Mooi maar niet bijzonder. Daarna terug naar het hotel en nog een uurtje bij het zwembad gelegen. ‘s Avonds maar weer een pizzeria opgezocht. Deze vind je hier in verhouding tot andere restaurants heel veel. Morgen maar weer eens een mooie wandeling.

Calatravaauditorium

Vrijdag 4 januari: vandaag maar weer eens een wandeling. Dit keer aan de zuidkant van de Teide door een lavalandschap. Dit landschap is het meest recente qua uitbarstingen. Het was er heel rustig, we zijn maar twee keer iemand tegengekomen tijdens de wandeling, die ruim 2 uur duurde. Daarna sloeg ineens het weer om, begon het te waaien en werd bewolkt en fris, maar toen we bij het hotel aankwamen was het alweer over. In de avond naar beneden om daar een eetgelegenheid te zoeken. Was niet bijzonder en morgen blijven we weer gewoon boven.

Zaterdag 5 januari: Eerst maar eens facetimen want vandaag is Finn jarig! Na het ontbijt weer op weg naar de Teide, want om 11.30 u gaan we met de kabelbaan naar boven. Jammer genoeg is het uitgerekend vandaag de eerste bewolkte dag daarboven.

Toch een mooie dag gehad. Alles was helder, lekker fris boven en prachtige vergezichten. We zijn een dik uur boven geweest, liepen naar de Pico Viego en zaten daarna in de kabelbaan terug naar beneden.

bij de kabelbaanTelefericoTeide Mar - de tuin

Zondag 6 januari: Naar het centrum van Puerto de la Cruz gewandeld via een leuke trappenafdaling vlakbij de zee. Wat een leuk centrum! Jammer dat we dat niet eerder gezien hebben. Terug wel weer even afzien maar daarna ook lekker bij het zwembad gelegen. Heerlijk weer en een lekkere laatste dag. Om 4 uur ben ik nog even naar de botanische tuin gelopen die op 10 minuten van het hotel lag. Nog 1 keertje uit eten en op tijd naar bed. Morgen om 6 uur moeten we al beneden klaar staan!

Maandag 7 januari: Prima, maar best lange terugreis gehad. Om 20.00 uur waren we eindelijk weer thuis!

Conclusie: Tenerife is een aan te raden bestemming!