Midweekje Boedapest

25 oktober 2018 - Boedapest, Hongarije

Heldenplein  buik vast

Zondag 21 oktober

9.30 u vlucht met Eurowings vanaf Dusseldorf naar Boedapest. Daar stond een vriendelijke chauffeur klaar om ons naar het hotel te brengen. Inchecken kon nog niet, dus koffers neergezet en eerst gaan lunchen in een leuk eetcafe. Na de check-in op zoek naar het bureautje van de hop-on-hop-off en voor 72 uur de bus geboekt.

Stefanuskerk  In de Stefanusbasiliek basiliek

Meteen maar op de rode lijn gestapt, want het regende toch en dan kun je beter binnen zijn. Eerste indruk van een nu wat troosteloze stad gekregen. Prachtige gebouwen en overal veel verkeer. Hierna wat rondgewandeld en een Irish coffee gedronken en daarna via winkelstraten teruggelopen richting ons hotel en gegeten bij dezelfde tent als waar we geluncht hebben. Om 9 uur naar de kamer en lekker op bed gerelaxed. Met onderbrekingen vanwege geluid buiten, best redelijk geslapen.

Maandag 22 oktober

Vanmorgen hebben we ons om 10 uur gemeld voor een walking tour. Eerst naar de opera, even in de hal gekeken en besloten om hier terug te komen voor een volledige tour. Vervolgens via de Sint Stefanus basiliek en de kettingbrug naar de overkant en de burchtwijk rondgelopen en het kasteel bekeken. Later geluncht en de Matthiaskerk van binnen bekeken. Later teruggelopen en geprobeerd de opera alsnog binnen te komen, maar we waren helaas te laat. Dan maar een poosje naar het hotel om een beetje bij te komen en om 19.00 u weer op stap te gaan om te eten bij een Italiaan, waar het reuzegezellig was. Om half 10 naar de kamer en een beetje internetten.

Dinsdag 23 oktober

Lopend naar opstapplek nummer 10, waar we op de oranjelijn naar de Gellertheuvel plaatsnemen. Daarboven rondgelopen en het monument bekeken. Door het park zigzaggend naar beneden gegaan en bijna beneden hebben we de grotkerk bezocht. Daarna lopend naar de overkant, iets drinken en naar de boot gelopen. Een uurtje de Donau over en naar de opera, waar we een soort uitgeklede rondleiding krijgen. De grote zaal is vanwege renovatie gesloten. ‘s Avonds gegeten bij een klein tentje, waar ik een vreselijk stuk varkensvlees krijg, wat niet door te snijden is. Uiteindelijk geef ik het maar terug en kies voor alleen een toetje.

Woensdag 24 oktober

Bah, het regent! Jammer maar helaas. Onder de paraplu naar de synagoge, waar we een rondleiding hebben. Een enorm groot gebouw, de grootste van Europa. Vervolgens op de rode lijn naar het Heldenplein gereden, daar een museum in, de Kunsthalle en hier een uurtje kunst gekeken. Als we eruit komen schijnt de zon weer! Mooie foto’s van het plein kunnen maken gelukkig. Daarna hebben we het gehad en gaan we gewoon wat lunchen en terug naar het hotel. De laatste avond eten om de hoek, waar we ook de eerste avond waren. Morgen vroeg op.

Donderdag 25 oktober

6 uur opgehaald door een taxibedrijf en om 9 uur vlucht naar huis. Op het toilet in Dusseldorf mijn Iphone laten liggen. Na ongeveer een kwartier kwam ik erachter en begin de zoektocht. Via “zoek mijn Iphone” , de airport informatie, de polizei en vooral een zeer vriendelijke vinder heb ik zo’n twee uur later mijn phone weer terug. Superblij uiteraard! Marcel, vriend van Lineke haalt ons op en zet mij in Roermond op de trein. drie uur later haalt Henk me in Hengelo op en eindelijk 12 uur na vertrek weer op de Roombeek!