7 extraatje

26 juli 2018 - Nazca, Peru

Om 10 uur worden we opgehaald om als eerste naar Chauchilla te gaan, een vroegere begraafplaats van de Nazca-indianen. Een groot veld vol mummies, schedels en botten. De mummies zitten in een houding met opgetrokken knieen, zonder onderbenen en armen. Dit omdat dichter bij de zon te zijn en gemakkelijker weer op te staan om een nieuw leven te beginnen. Heel bizar allemaal.

mummie graf

We hebben een geweldige gids; zelf een Daarna gaan we naar een serie ronde, spiraalvormige aquaducten, ongeveer 700 jaar geleden aangelegd en nog steeds in werking om de plantages in de omgeving van water te voorzien.

aquaduct in een aquaduct

We lunchen samen met twee mensen uit Groningen, die er deze hele dag ook bij zijn.Na de lunch naar Cahuachi, een tempelcomplex van de Nazca-indianen. Prachtige piramides, nog maar kort geleden blootgelegd. Nog maar 10% is opgegraven en jaarlijks zijn italiaanse archeologen er 3 volle maanden aan bezig om de rest boven het zand te krijgen. Het complete terrein zal zo’n 24 are gaan omvatten. Om er te komen moet je wel 16 km hobbelen over een zeer ongelijke zandweg, maar zeker de moeite waard!

cahuachi cahuachi piramide bij chauchillal

Om 6 uur komen we terug bij het hotel: douchen, spullen pakken en uit eten voordat we naar de nachtbus gaan. Deze vertrekt om 12 uur uit Nazca en zal ongeveer 10 uur later in Arequipa aankomen. Op het moment dat ik dit schrijf zit ik nog in de bus en is het gelukkig weer licht. Slapen in een bus, hoe comfortabel dan ook (je kunt bijna plat liggen) is niks voor mij. Alles is donker en je kunt geen kant op omdat degene voor je ook plat bijna bovenop je ligt. Gelukkig zijn we er bijna

1. Marlijn:
    30 juli 2018