16 in de Inka-Express

4 augustus 2018 - Cusco, Peru

Vandaag een lange reis voor de boeg: van Puno naar Cusco in 10 uur met de Inka-express. Om 7 vertrekken we. Het is een redelijk comfortabele bus met genoeg beenruimte en prima stoelen. Alleen de ramen zijn vreemd donker getint, waardoor je de hele dag het gevoel hebt dat het avond is en alles roodgekleurd is. Onderweg regelmatig iets te drinken, dus verder prima verzorgd. We maken een aantal stops om de reis niet zo saai te laten zijn:

Inkaexpress straatje pukara Pukara

1) Het museum van Pukara. Hier krijgen we een (te) uitgebreid verhaal over de hele geschiedenis van de highlands. Dit o.a. om ons inzicht te geven in het belang van de tijd van de pre-inca’s voor de incaperiode. Onze gids vertelt alles in het spaans en in het engels en laat er geen seconde tussen, waardoor je vaak nog niet door hebt dat het alweer engels is en je dus moet opletten. Vandaar dat we dan niet alles meekrijgen. In het stadje zie je overal koeienbeelden staan, die volgens de traditie geluk brengen. Ook is er net een trouwerij in de kerk, waar je zo naar binnen kunt lopen. Voor de kerk een vrouwtje die confetti verkoopt en het hele plein ervoor is geel en wit van de confetti.

onderweg   overal verkopers

2) La Raya, een uitzichtspunt, hoog gelegen en de scheiding tussen de Puno en Cusco regio.

3) Lunch in een groot maar prima restaurant

wiracocha   raqchi
4) Raqchi: archeologische site van een incadorp uit het midden van de 15e eeuw met een deel van de prachtige tempel van Wiracocha, een belangrijke god van de inca’s. Deze tempel was de grootste uit hele incarijk, wel 92 meter lang en bijna 25meter hoog. Een uitgestrekt dorp met wel 150 voorraadschuren en vele huizen. Het dorp had een belangrijke administratieve functie. Van hieruit werd alles geregeld. Helaas tot de spanjaarden het ontdekten en grotendeels vernielden. Ze zetten er een nieuwe spaanse kerk vlakbij, die uiteraard heel anders was.

jezuitenkerk   kruizen voor de kerk

5) De San Pedro de Andahuaylillas, een met veel goud beklede kerk, vlak voor Cusco. Echt prachtig, met mooie schilderingen. Wordt ook wel de sixtijnse kapel van Amerika genoemd. Van de binnenkant geen foto’s omdat het gewoon verboden is te fotograferen. Wel krijgen we een cd mee, waarop waarschijnlijk wel wat foto’s staan. Ook prima dus.

Tussendoor heeft de bus ook nog pech, waardoor we een kwartier oponthoud hebben en pas in de spitstijd in Cusco aankomen. De planning was 17.00 u. maar het is nu flink later geworden doordat het afschuwelijk druk is in Cusco en dat alleen al een uur kost om bij het busstation te komen. Dan nog de taxi naar het hotel. Eindelijk, na 13 uur zijn we er!

Dan nog ergens eten: we vinden een leuke pizzeria en bestellen een giant pizza, waar we met z’n vieren van kunnen eten. Daarbij een heerlijke pisco sour, de nationale drank en dit alles voor een totaal van €5 pp.  vervolgens tevreden  weer naar het hotel! giant pizza

1. Rita Peters:
    5 augustus 2018
    Erg leuk om jullie verhalen van deze mooie reis te lezen. En wat een mooie foto's. Nog heel veel plezier.
  2. Marlijn:
    5 augustus 2018
    Jammer dat de reis al met al zolang geduurd heeft. Hopelijk hebben de afwisselende ‘stops’ veel goed gemaakt.