Malaga 2022

21 april 2022 - Málaga, Spanje

Malaga dag 1

Na een vlot verlopen vlucht nemen we de trein van het vliegveld naar Malaga.

12 minuten later zijn we er en lopen naar het appartement waar Didi ons opwacht en ons wegwijs maakt in de plek waar we 5 nachten zullen verblijven.

KamerHuis Malagauitzicht

Vervolgens eerst even flink wat boodschappen inslaan om de hoek en daarna op zoek naar een plek om te eten. Ook dit is allemaal vlakbij. Thuis nog wat gedronken en naar bed.

Dag 2

De dag van de processie! Na het ontbijt vol verwachting op weg in de hoop een blik opmte vangen van het bijzondere gebeuren in Malaga. De laatste processie van de Semana Santa op 1e Paasdag! Didi had al gezegd dat het druk en volgeboekt was en we maar langs de grote weg moesten gaan staan, anders zou het niet goed lukken. Overal rijen gereserveerde stoelen langs de kant en af en toe een soort tribune. We lopen de optocht maar tegemoet en op het moment dat we bij de hoofdtribune aankomen is de processie vlakbij. Tot onze verbazing mogen we zomaar gratis de tribune op en zelf een plaats uitkiezen! Helmaal vooraan op de beste plek om alles te bekijken. Geweldig! Een uur lang genieten van de meest bizarre outfits, 2 prachtige wagens, veel boetedoeners met puntmutsen en heerlijk weer. Kortom: een fantastische beleving. Helemaal geslaagd dus.

ProcessieProcessie Processie
Vervolgens wandelen we naar de haven, waar het een wirwar van kraampjes, winkels en lunchtentjes is. Lekker eten en dan lopen tot op het Malaqueta strand en langzaam weer naar ons appartement wat een attractie op zich is. We zitten op de 14e verdieping en kijken uit over de zee, de haven, de cruiseboten die vaak komen en gaan en aan de zijkant over het historische centrum.

PompidouPompidouuitzichtEten

Na een spelletje duizenden weer op zoek naar een eettent om de dag af te sluiten.

Dag 3

De Segway staat op het programma. Om 12 uur moeten we ons melden, dus eerst nog even wat rond in het centrum. Voor de kathedraal staat een lange rij dus dat maar even niet. Kopje koffie op een terras ernaast is ook prima. Daarna oefenen op een pleintje en de reis begint! We gaan de berg op naar kasteel Gibralfor naar het hoogste punt om een mooi zicht op Malaga te krijgen. Zeer de moeite waard en leuk om met de segways naar boven te gaan.

Segway

SegwaySegwaySegway

Terug naar beneden om naar de haven te rijden. Naast het strand gaat het fout: we moeten ergens linksaf een weg over en Lies heeft te laat door dat Henk remt. Ze tikt zijn wiel aan en valt achterover op straat. Duizelig, misselijk, pijn; het ziet er niet goed uit. Veel hulp van omstanders met water en tips. Zelfs de politie komt vragen of ze kunnen assisteren. Na een poosje weer proberen maar het gaat niet en we besluiten definitief de trip te beëindigen. Weer via hulp wordt Lies een taxi ingeduwd, die haar 100m verder bij een soort kliniek brengt, maar daar blijkt geen arts te zijn dus weer een andere taxi gebeld en die vervoert haar richting ziekenhuis voor een foto van haar elleboog. Gelukkig alleen maar gekeusd en ze kan zelfs later lopend naar huis. Opvallend is de enorme hulpvaardigheid van de mensen hier, echt heel fijn!

Wij gaan met Emmy en Freddie verder lopen en proberen eerst in de arena te komen maar die is gesloten. Naar het centrum terug en lekker lunchen. Beetje winkelen en terug naar huis. Een tijdje later komen ook Gerrit en Lies terug. Relaxtijd en ‘s avonds tapas eten in een leuke tent!

Dag 4

Na weer een korte nacht, het verandert nooit, op tijd douchen, want de Caminito del Rey staat op het programma! Eerst samen even ontbijten om de hoek en om kwart voor 9 moeten we ons melden bij het station om daar met de bus 60 km verderop gebracht te worden. Om 9 uur vertrekt de bus en een uur later staan we bij de Caminito. Helaas met een gids wandelen we de route. Een prachtige tocht met de nodige onderbrekingen en geweldige vergezichten. Een ervaring om niet snel te vergeten.

CaminitoCaminitoCaminitoCaminito
Na het eten in de avond wandelen we door de wijk Lagunillas om daar de straatkunst te gaan bekijken. Heel bijzonder wat mensen daar neer kunnen zetten. Oo de terugweg wandelen we toevallig langs 1 van de 41 broederschapshuizen. Er staan een paar mannen voor de deur en “wie niet waagt wie niet wint” vraag ik of we even binnen mogen kijken en het mag! Zo gaaf om de Maria wagen met rode mantel en allerlei losse attributen daar ter plekke te kunnen zien. Gelukje dus.

StraatkunstStraatkunstJas MariaBroederschap

Dag 5

Om een uurtje of 10 op weg naar eerst de markthal met mooie glas-in-lood ramen, vervolgens een kerk op weg naar de kathedraal bekijken en dan de grote kathedraal in. Een enorm gebouw met prachtige details. Vervolgens het Picasso museum. Picasso is geboren in Malaga en soort beetje de trots van de stad.
Na Picasso even lunchen aan het Plaza de Merced en dan naar het Romeins theater. Het is behoorlijk fris en de zon wil nog niet echt doorkomen. Boven het theater ligt de Alcazaba, een soort klein Alhambra, waar de Moorse invloeden duidelijk herkenbaar zijn.

PicassoAlcazaba Alcazaba

Dan doorlopen naar de stierenarena, maar helaas nog steeds niet open. Door naar de haven waar een megaschip van de rederij Aida (meer dan 5000 passagiers) ligt om dat even dichterbij te bekijken. De dag loopt dan op z’n eind en we gaan maar eens terug om wat te drinken en te relaxen. ‘s Avonds eten we binnen omdat het toch wel wat fris blijft.

Malagueta strandAidauit eten

Dag 6

Het zit erop; we gaan weer naar huis. Even ontbijten om de hoek en door naar de trein. In 12 minuten brengt die ons naar het vliegveld en om half 12 gaan we de lucht in. In Rotterdam aangekomen worden we weer met een busje opgehaald naar de parkeerplek waar onze auto’s staan. Lekker druk in Rotterdam, want de spits is al begonnen. Onderweg in Laren (Achterhoek) gaan we even samen wat eten en via Neede om Emmy en Freddy weg te brengen door naar Enschede. Het was al met al heel erg geslaagd!

vliegveld

1. Jan Willem:
    20 april 2022
    Leuk om je blog te lezen, Wilma! Wat een ervaringen weer. Fraai.
    Groet en liefs voor jullie allen!
    W&JW