19 Machu Picchu!

7 augustus 2018 - Aguas Calientes, Peru

dinsdag 7 augustus - Machu Picchu!

Om 4.40 u. worden we al opgehaald in verband met een mogelijke wegblokkade. Lekker op tijd dus. Veel te vroeg bij het treinstation van Ollantaytambo, dus nog anderhalf uur wachten in de bus totdat de trein vertrekt. Jan Willem en Willy stappen uit bij km. paal 104 en wij blijven zitten. Een heftig moment omdat nu pas echt duidelijk wordt dat wat ik me al 2 jaar heb voorgesteld, echt niet gaat gebeuren! Enfin, we maken het beste ervan. Wel een gedoe allemaal. Omdat we niet willen meelopen, tenminste ik dan, moeten we nieuwe toegangskaarten kopen en 2 bustickets extra bestellen. Jammer, maar helaas. Je laat de dag ook niet aan je voorbijgaan als je zo dicht bij MP bent. Eerst inchecken in het hotel en een aardige medewerker gaat met ons mee kaartjes kopen voor de bus en de entree.

MP henk met lama wilma voor de MP

Een half uurtje met bus omhoog en lekker rustig genieten van het uitzicht. Later op weg naar Inti Punku, zodat we Jan Willem en Willy tegemoet lopen. Dan horen we nog een beetje bij de groep. In de avond eten we samen met de hele groep en dat blijkt erg gezellig! Afspraak: morgen om 7.30 u. klaarstaan voor de 2e dag in Machu Picchu, maar nu met uitleg van de gids.

Jan Willem en Willy hebben de trail wel gedaan. Vandaar dat JW zelf hier een stukje over schrijft:

Toen Wilma besloot (al was het zeer tot haar verdriet....) dat het verstandiger leek de Inca- trail niet te wandelen (beter gezegd: al klimmend te ondernemen) kreeg ondergetekende de eer een klein verslag over deze belevenis te mogen schrijven!
De trein die ons naar kilometerpaal 104 bracht werd een soort van adieu met gemengde gevoelens: Henk en Wilma die, min of meer gedwongen, met de trein verder reisden en Willy en ikzelf met een spannend gevoel over de tocht die ons wachtte. Het was al weer een paar jaar geleden dat we een hoogteverschil van 600 meter hadden overbrugd... Afijn, na een uitgebreide paspoort- en ticketscontrole en kennismaking met de gidsen Raoul en Wolter, gingen we rond 9 uur welgemoed op weg. Een leuke groep van 10 mensen van Nederlandse, Belgische en Deense nationaliteit. Regelmatig kregen we de kans om even op adem te komen als Raoul ons het een en ander vertelde over de Inca’s en hun cultuur. Wolter zorgde altijd dat hij de laatste was. Je mocht (min of meer) je eigen tempo bepalen. Tot ons grote geluk was het prachtig weer! De dag ervoor hele dag regen.... We hadden wel gerekend op allerlei mogelijke weersomstandigheden, dus veel vesten/regenjassen om mee te slepen. Verder natuurlijk spullen voor een overnachting en er werd ons een geweldige lunchbox aangereikt om onderweg niet van honger om te komen.... Wel zelf meezeulen in je rugzak! Verder op weg naar de Machu Picchu weer een geweldige uiting van Incacultuur/-bouwkunst gezien: Wiñaywayna. Een complex van tempels, woonhuizen, terrassen. Indrukwekkend!
Na het nodige klauterwerk en gelukkig ook wat ‘vlak’ wandelen kwamen we rond half vier aan bij de befaamde ‘sungate’ van waaruit je ineens het hele complex van de Machu
Picchu kunt overzien. Prachtig, nog net met de zon erop! Iedereen blij en tevreden met de geleverde prestatie en het volbrengen van de tocht.

stukje incatrail Henk en JW met z’n allen

Al gauw zagen we Henk en Wilma die vanaf de andere kant ons tegemoet waren gekomen: blij weer verenigd te zijn om samen met de groep deze tweedaagse Incatrail te vervolgen!
Dit was voor één keer, met dank aan Wilma, uw vereerde inval-blogschrijver Jan Willem

1. Marlijn:
    9 augustus 2018
    WOW!!!
  2. Reina:
    9 augustus 2018
    Dank broer voor je inval-blog.....en ..... gehaald....met je geliefde..... ik ben trots op jullie! Nog veel gezellige, mooie dagen samen verder. Wilma niet verdrietig zijn, jij heel veel dank dat we mee mochten genieten van je prachtige, duidelijke omschreven blogs! Ik eindig zoals ik altijd eindig ....dikke knuffels voor jullie allemaal!!!
  3. Lies:
    15 augustus 2018