Sofia, 24 tot 27 februari 2018

28 april 2018 - Enschede, Nederland

de kathedraal  free sofia tour groep

We logeerden in Hotel Gloria Palace.

Twee volle dagen hadden we de tijd om de stad globaal te verkennen. De eerste dag was het fris, sneeuwde een beetje, maar was prima te doen. We zijn zelf gaan wandelen en hebben een aantal highlights bekeken zoals een Russisch orthodox kerkje, de Banya Bashi Mosque, het badhuis en als hoogtepunt de Alexander Nevski kathedraal. We hadden geluk dat daat net een priester werd ingewijd, wat een mooi spektakel opleverde.

Op de tweede dag was het berekoud en lag er een flink pak sneeuw. We gingen de Free Sofia Tour lopen onder leiding van Daniel, een leuke, spontane gids. Ook nu weer de stad rond, maar nu met een heleboel informatie. Vooral bij het voormalig Russisch hoofdkwartier stonden we uitgebreid stil. Vanwege de kou haakten mensen af, maar wij zijn doorgegaan. Uitleg bij de Romeinse ruines en een rondleiding “onder de stad” Toevallig die dag een parade bij de regeringsgebouwen, die we mooi konden meepikken. Daar een groepsfoto gemaakt en als laatste weer naar de grote kathedraal, waar we na de wandeling het museum onder de kathedraal, vol met iconen, bezochten. Ook dit was zeer de moeite waard. Ongeveer bevroren zijn we daarna met de metro naar een winkelcentrum gegaan om daar weer op temperatuur te komen!

Conclusie: een mooie stad; veel te bekijken, alles op loopafstand, supergoedkoop en snel aan te vliegen.