Oradea, mei 2018

7 mei 2018 - Oradea, Roemenië

Moskovitz palace  nummer 1

Oradea, wat een stad!

Op zaterdag 5 mei 2 uurtjes vliegen en je staat in een andere wereld. Het arme Roemenie is druk bezig om deze stad een nieuw jasje te geven. letterlijk, want alle gebouwen worden opgeknapt en zien er daarna perfect uit. Overal in de stad zie je ingepakte panden met daarnaast prachtige, al nieuwe exemplaren. Alles zo rond 1900 gebouwd in barokachtige stijl met veel zilver, groen en boogjes. Echt mooi om te zien.

We waren met z’n vieren: Ernie, Gea, Marleen en ik. Collega’s van Drakensteyn. Logeren deden we hotel Atrium, een klein prima hotelletje, waar we eigen kamer hadden voor maar €25 per nacht.

Hotel Atrium  selfie

De eerste middag/avond al een behoorlijk stuk van de stad bekeken en daar na uitgebreid gegeten en veel gekletst onder het genot van een glas Sauvignon. Echt gezellig!

Op dag 2 meerdere dingen bezocht: het stadhuis (de toren was dicht), de synagoge, veel kerken waar overal (doop)diensten waren en mooi gezongen werd. Aan het water, boven de rivier geluncht en het Oradea Fortress, wat schitterend wordt omgetoverd met appartementen, workshopruimtes voor kunstenaars, een wijnproeverij, restaurant enz.

Aan het eind van de middag een uurtje relaxen op de kamer en daarna weer lekker buiten eten.

De temperatuur is heerlijk, steeds rond de 25 graden en strak blauw!

Maandag eerst weer een ontbijtje om half 9 en weer op stap. Dit keer een wandeling naar een heuvel aan de oostkant van de stad, Giuperca Hill, waar je een redelijk overzicht hebt over de stad en uiteraard weer een restaurant gebouwd is, dus tijd voor de eerste kop koffie.

Tenminste, dat dachten we. Helaas was het pad er naar toe met een deel van de heuvel afgelopen jaar weggespoeld door constructiefouten en heel veel regen. Geen koffie dus maar wel een leuke klim met een mooi zicht op Oradea.

Uitzicht  Relaxen

Daarna koffie aan het water en door naar de stadhuistoren, die we helaas weer niet konden beklimmen want........op maandag gesloten!

Na de lunch naar het theater, waar we een rondleiding kregen. Een prachtig, ruim 100 jaar oud gebouw, wat de ene dag van de Roemenen en de andere dag van de Hongaren is. Heel bijzonder!

Maar weer het terras op, nog even winkelen en een uurtje naar de kamer. Nog 1x uit eten en dan zit het er alweer op. Morgenvroeg (dinsdag om 10 uur)  met de taxi naar het vliegveld en om 12.15 u.  naar huis vliegen.

Leuk detail: totale kosten €191

Kosten vlucht: €32,50