Deel 5 - Zimbabwe

11 augustus 2017 - Victoria Falls, Zimbabwe

zonsondergang  Vic Falls  Schiphol

Evaluatie:

Een hele mooie reis, waarin we veel dieren en andere bijzondere dingen hebben gezien. Favoriet zijn de volgende zaken: Tafelberg, Fish River Canyon, Sossusvallei, alle safaris, de boottocht op de Choberivier en de Vic Falls. Over het algemeen hebben we prachtige lodges gehad. Alleen in  Victoria Falls, Windhoek en Kaapstad gewone hotels, maar ook die waren prima.

Zuid-Afrika was het minst van deze 4 landen, vooral omdat we dat al een keer gezien hadden. Wel gaaf dat we toch de Tafelberg dit keer konden bezoeken. Namibie is mooi, eigenlijk een grote woestijn, waarin je enorme afstanden moet afleggen om ergens te komen. Botswana is mooi, veel groener dan Namibie en een geweldig land om dieren te spotten.

Dan tenslotte Zimbabwe, waar we maar 2 dagen verbleven. Vriendelijke mensen; veel armoede, terwijl wij in een prachtig statig hotel zaten, het Kingdom hotel. De watervallen zijn fantastisch en gelukkig een klein goudmijntje voor de mensen daar.

Helaas is de reis wel erg lang: van Zimbabwe vliegen we naar Johannesburg, dan naar Dubai en van daar naar Amsterdam. Maar hoe dan ook: zeker de moeite waard!

dag 25/26: Op dit moment zitten we nog in de lucht (ja, echt wifi in de lucht!) maar de reis zit er gelukkig bijna op. Nog zo'n 3 uurtjes en dan landen we op Schiphol. Van Victoria Falls zijn we via Johannesburg naar Dubai gegaan en dan nu naar Amsterdam. Dan ook nog de trein terug en dan hebben we er 30 uur reizen opzitten. Voorlopig even genoeg lijkt me. Maar het was zeker de moeite van het lange zitten waard.

Vic Falls 2  Vic Falls

dag 24 - Laatste dag! Vandaag naar de Victoria watervallen. Fantastisch mooi om die giga hoeveelheid water naar beneden te zien donderen. We hebben een pad (ongeveer anderhalve kilometer) langs de watervallen gevolgd tot aan de brug. Als je de brug overgaat ben je in Zambia. Daarvoor is weer een apart visum nodig en die hebben we niet, dus gewoon hetzelfde pad weer terug genomen. Mensen vanuit de hele wereld komen hierheen om deze watervallen te bewonderen. Vooral veel aziaten is ons opgevallen. De Zambezirivier komt vanuit Angola en mondt uit in Mozambique, maar valt hier gigantisch naar beneden door de vorming van een kloof.

In de middag hebben we gewinkeld, naar onder andere de “Elephants walk” en hebben een paar leuke souvenirs gekocht. Tenslotte nog een uurtje gerelaxed bij het zwembad. Om kwart voor 7 weer klaarstaan voor het afscheidsdiner. Dit werd gehouden in de tuin van het Victoria Falls hotel, compleet met een Afrikaanse show. Niet echt mijn smaak, maar wel grappig, Al met al een rustige prima laatste dag!

Morgen om 10 uur worden we opgehaald en naar het vliegveld gebracht. Dan volgt een enorm lange reis van een uurtje of 30. Door allerlei overstappen: Victoria - Johannesburg - Dubai - Amsterdam komen we pas de volgende dag om 12.15 u aan in Amsterdam en dan nog met de trein naar Enschede, dus om een uur of 4 zijn we pas weer thuis. Tja, je moet er wat voor overhebben nietwaar. Morgen nog een kleine evaluatie en dan is dit reisblog ook weer afgelopen

de grote Baobabvogel 3vogel 2vogel 1

Dag 23 - Zimbabwe. Om 8 uur worden we opgehaald met een minibusje, waar precies 9 mensen inkunnen. Een klein halfuurtje later staan we bij de grens en dan begint het spektakel. Eerst Botswana uit, dat ging nog redelijk snel. Wel weer een papier invullen. Daarna in de rij voor het visum. Dit heeft zeker anderhalf uur geduurd! Alles met  de hand schrijven en zelfs nog verouderd carbonpapier gebruiken, bizar gewoon! Wat een verschil met onze wereld. Na de grens staan er 2 kleinere busjes klaar om ons naar het hotel te brengen, wat een klein uurtje duurt. Het Kingdom hotel is prachtig! Het lijkt wel een paleis en dan in Afrikaanse stijl. Voor we aankomen stoppen we even bij een enorme baobabboom met een omtrek van wel 18 meter.

We gaan eerst lunchen een stukje verderop met zicht op de brug vlakbij de waterval die de grens vormt tussen Zimbabwe en Zambia. Deze brug ligt over een gigantische kloof en geeft een prachtig vergezicht.

In de middag om 4 uur worden we opgehaald om een bootcruise over de Zambezirivier te doen. Onze verwachtingen zijn hoog gespannen: welke dieren gaan we nu weer zien? Nou, dat valt even vies tegen. Behalve 1 olifant, een paar nijlpaarden, een verdwaalde bosbok en een varaan komen we niets tegen. Wel een paar mooie vogels. Tegenvallertje dus. We krijgen een tafel aangewezen en worden 2 uur lang voorzien van drinken en zelfs hapjes. Blijkbaar gaat deze tocht meer daarom dan om de dieren, en het geldt voor ons precies andersom.

In de avond in het hotel eten, waarbij we samen de reis geevalueerd hebben. Morgen om 9 uur (dus voor het eerst uitslapen!) naar de Vic Falls, zoals ze watervallen hier noemen.

1. Dien Oegema:
    13 augustus 2017
    Goeie reis terug en veilig thuis!!
  2. Marlijn:
    13 augustus 2017
    Wow, wat een top vakantie!! Hele goeie reis terug en tot morgen !!
  3. Dien Oegema:
    15 augustus 2017
    Welkom thuis en op naardevolgende!!??
  4. Wilma:
    Haha dank je! Ja, Athene in de herfstvakantie
  5. Rietje Mutter:
    15 augustus 2017
    Prachtige foto's zeg. En wat lijkt me het indrukwekkend om zo dicht bij de Afrikaanse dieren en de natuur te mogen zijn!
  6. Wilma:
    15 augustus 2017
    Klopt, het is echt een bijzondere ervaring