Deel 3 - vervolg Namibie

3 augustus 2017 - Nationaal park Etosha, Namibië

emoe-ei wrattenzwijn

dag 17 - laatste dag Namibie: Afscheid van de groep die morgen teruggaat naar Nederland. Jammer, we hadden het heel leuk samen. 9 gaan er terug, 8 blijven er over. Deze morgen nog een kleine stadstour door Windhoek gehad en wat gewinkeld. Henk moest op zoek naar een slotje voor zijn koffer. Gisteren ging deze koffer (een nieuwe!) niet meer open en moest hij hem openbreken. De koffers zitten zo ontzettend vol stof elke dag, dat het slot waarschijnlijk daarmee vol zit. Gelukkig is er een Samsonitewinkel en hebben ze inderdaad het juiste slotje. Daarna knuffelen, zoenen en uitzwaaien! De groep blijft nog een dagje in Windhoek en wij gaan richting Botswana. Zo’n 300 km vandaag. We overnachten vlak voor de grens in Gobabis. Aan het eind van de middag staat er een wandeling met Bosjesmannen op het programma.

Helaas, de bosjesmannen zijn niet doorgegaan. Ze hadden teveel gedronken en waren niet in staat een rondleiding te geven.....bizar

We zijn op een guestfarm, waar ook een private gamepark bij is. O.a. Met 2 luipaarden, een wrattenzwijn, emoes en wat andere dieren, dus ook die weer uitgebreid bekeken. Eindelijk de tijd gehad om lekker te chillen en samen wat te drinken. Vanavond bij de lodge gegeten met z’n achten. Wel even wennen

luipaard      cheetah

dag 16 - Na'an Ku See. Vandaag als einddoel Windhoek. Hier 35 km vandaan ligt het bovengenoemde opvangcentrum voor zieke, gewonde en in de steek gelaten dieren. Een mooi initiatief, waar mensen met hart en ziel aan werken. Met een grote safariwagen gaan we het terrein over en houden daar een soort van gamedrive. De echte wilde dieren worden gescheiden gehouden van de anderen en kunnen niet bij je komen. Vandaar dat we steeds de auto uit kunnen, foto's kunnen maken en luisteren naar de gids die ons uitlegt wat er met de desbetreffende dieren aan de hand was. Als het kan gaan ze weer terug de natuur in en anders blijven ze tot hun dood in de opvang wonen.

Dag 15 - Etosha: vandaag een fullday safari. Om 6.15 uur zaten we al in de open jeep, ingepakt in groene fleececapes vanwege de kou. Vandaag als extraatje een witte neushoorn gezien en verder megaveel zebra’s, olifanten en springbokken. Om 6 uur weer bij de lodge, douchen, eten en maar weer naar bed..

Dag 14 - Etosha: Eindelijk is het zover: vandaag voor het eerst wilde dieren zien. We vertrekken al om half 8 en maken halverwege een stop bij een Himba dorp. Deze mensen die nog uiterst primitief leven, hebben gekozen voor een leven met toeristen. Een aantal uren per dag ontvangen ze groepen, die alles mogen bekijken, uitleg krijgen en volop kunnen fotograferen. Nou, dan schiet je toch al gauw zo'n 70 a 80 foto’s. Vooral de kindjes zijn heel schattig. De vrouwen smeren zich dagelijks in met een of ander smeerseltje en wassen zich helemaal nooit. Dan door naar Etosha, waar we vanmiddag de 1e echte gamedrive hebben. Na de lunch op stap en een geweldige rit gehad: zelfs leeuwen, veel giraffen, zebra's en olifanten gezien. We slapen in een prachtige lodge met wifi, maar foto's uploaden is toch iets teveel van het goede....

Dag 13 - Khorixas: vanwege gedoe met de chauffeur vertrekken we pas om 10 uur omdat er een nieuwe chauffeur uit Windhoek moet komen. Niels (onze gids) is behoorlijk toegetakeld door een groepje jongens die met de chauffeur verhaal zijn komen halen omdat hij niet meer langer mag rijden. Gisterenavond was hij zoek en is Neels hem gaan zoeken. Later op de avond vond Neels hem flink aangeschoten in een kroeg; heeft toen zijn bus meegenomen en meteen een vervangende chauffeur geregeld. Iets te laat vertrokken dus. Na een anderhalf uur rijden komen we bij Cape Cross, waar de grootste zeerobbenkolonie ter wereld leeft: ruim 220.000 stuks. Heel grappig om  te zien. We slaan vanwege tijdgebrek de  rotstekeningen bij Twyfelfontein over. Jammer maar helaas. De weg na de robben is dramatisch: een zandweg vol stenen. Het schudt en hobbelt zo erg dat je elkaar niet eens meer kunt verstaan. Niet erg fijn dus! We komen pas aan als het al donker is, dus snel de koffers naar binnen en meteen aan tafel. Een braai vanavond!