Deel 4 - Botswana

7 augustus 2017 - Maun, Botswana

babyolifantje  nijlpaard  giraf   lion

dag 21 - Naar Kasane. Naar ons een na laatste adres alweer. Het einde komt nu echt in zicht! Hierna nog naar Zimbabwe en dan terug naar huis.

325 km vandaag, klein stukje dus, vooral omdat de weg goed is. Uiteraard wel weer de nodige vertragingen: controle mond- en klauwzeer, olifanten langs de weg, overstekende geiten, koeien en tank- en plaspauzes. We wijken een klein stukje van de route af om naar een 4- landenpunt te gaan aan de Choberivier, waar alle vrachtwagens de oversteek maken. Het gaat om de volgende vier landen: Botswana, Zambia, Namibie en Zimbabwe.

Zo apart: kilometers lang staan de vrachtwagens langs de kant van de weg om de oversteek via de Choberivier naar Zambia te maken. Soms staan ze wel een volle week te wachten, voordat ze aan de beurt zijn. Er kunnen maar 2 wagens tegelijk naar de overkant.

Daarna naar de lodge, met werkelijk supermooie kamers. Voordat we naar binnen gaan, nemen we afscheid van de chauffeur en van de bus. Ruim 3 weken lang hebben we een grote bus gehad, de laatste week zelfs met z’n achten. Ik heb een klein Engels gedichtje voor de chauffeur opgelezen, net als vorige week voor Niels toen de grote groep afscheid nam. Alfons de chauffeur rijdt nu meteen weer terug naar Windhoek en komt daar morgen aan om overmorgen met een nieuwe (Fox) reis te gaan beginnen. Pff wat een baan. In totaal hebben we 6387 km met de bus gereden en daar zitten alle safarikilometers niet eens bij! Nu nog naar Zimbabwe maar dat is maar 85 km.

Vanmiddag met 5 mensen een extra gamedrive geboekt via de lodge en die was helemaal top! Nog geen een keer zoveel gezien op 1 middag: veel olifanten en girafs, maar vooral de leeuwen, 3 stuks, waren bijzonder, Alles liep vlak om de auto heen. Echt prachtig! Chobe is een park met een enorme olifantenpopulatie, tussen de 60 en 70 duizend stuks! Henk, Ria en Chris gingen niet mee: ze vonden het wel genoeg voor wat de safaris betreft.

schooltje sundowner

dag 20 - 300 km verder naar Nata. Voorat we Maun verlaten gaan we eerst een schooltje bezoeken. Zo leuk! Kinderen in de leeftijd van 5,5 tot 12 dus heel herkenbaar allemaal. De kinderen vonden het geweldig, vooral om foto’s en filmpjes van zichzelf terug te kijken. Er zaten 2 groepen buiten onder een afdakje vanwege ruimtegebrek. Een klas zong een lied en een van ons leerde ze tellen tot 3 in het Nederlands. Alles was super gediscipineerd, daar kunnen wij nog wat van leren! Een heel leuke ervaring.

Onderweg kregen we een controle voor mond-en klauwzeer. We moesten over een matje lopen en ook een paar extra schoenen uit de koffer in de hand meenemen en die op het matje lschoonmaken. De rest bleef in de koffer.......totaal onnuttig dus.

Koffie gedronken bij een lodge genaamd Planet Baobab, waar een stuk of 10 enorme baobabbomen op het terrein stonden. Een prachtige lodge in the middle of nowhere, waar je zo wel een weekje zou willen blijven. De volgende stop is de Pelican Lodge, waar we maar 1 nachtje zullen zijn. Een prachtige ldoge weer, waar we aan de buitenrand zitten. Er is een buitendouche, maar het water schijnt ijskoud te zijn.

In de middag een uitstapje naar de Makgadikgadi pan, een zoutpan zo groot als Zwitserland. We hebben gehobbeld als nooit tevoren over heuveltjes, door kuilen en ook zandpaden. Onderweg zebra’s, gnoes, flamingo’s en springbokken gezien. Doorgegaan tot de zonsondergang bijmeen enorm meer en toen weer 8 km terug in het donker. Meteen was het berekoud (zie foto)

wij in de mokoro bloem vliegen!

dag 19 - Okavangadelta: Deze dag bestond uit twee hoogtepunten: een kanotocht door de delta en een vlucht over dezelfde delta. s’Morgens om 8 uur vertrokken we met een snel motorbootje vanaf de lodge. In drie kwartier voeren we naar het beginpunt van de kanotocht. Mooie volgels gezien en een leuke tocht! Aangekomen werden we in tweetallen verdeeld en gingen we met een los “stoeltje” in onze hand de kano’s inklimmen. Een eerst mooie, maar later saaie tocht volgde. Ruim een uur hetzelfde riet en ging beest te zien. De bedoeling was veel volgels en zelfs wilde dieren onderweg te zien. Het enige was een een koppen van 3 nijlpaarden, die vlak bij ons zaten. Dat was wel even spannend. Vervolgens bij een eilandje aan wal en daar een wandeling met allerlei voorschriften wat te doen als je wild tegenkwam. Het enige wat we daar zagen waren geiten....Na een uur daar geluncht. Shockerend was dat de roeiers na die tijd onze restjes opaten. Heel naar om te zien. Zelfs stukjes van broodjes en blaadjes sla haalden ze weer uit de weggegooide spullen. Daarna terugpeddelen en op het eind met de snelle boot weer terug, die eigenlijk het leukste was.

In de middag een vlucht van 3 kwartier over de delta. Heel gaaf om al dat water met de daarbij drinkende en voorttrekkende dieren onder je te zien. Moeilijk om te fotograferen, dus zoek de olifanten op de foto.....

apen om het huis          island safari lodge

Dag 18 - Maun. Vandaag een reisdag zonder activiteiten. En ruim 500 km afgelegd, maar wel over asfalt gelukkig! Van alles te zien onderweg en dat op de "snelweg": koeien, schapen, ezels, paarden, voetgangers etc. Weer in een mooie lodge terechtgekomen met leuke huisjes. In de boom achter ons huisje zaten een stuk of 10 apen. We zitten nu lekker aan de rivier te chillen...

1. Dien Oegema:
    8 augustus 2017
    Olifant gevonden!!
  2. Dien Oegema:
    8 augustus 2017
    Botswana erg verschillend van Namibië?